sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Thursday, March 17, 2011

~BERETIKALAH DALAM MENJALANKAN PEKERJAAN~



KISAH KEDUA PULUH LAPAN
Lokasi :- Batang Kali


Assalamualaikum....
Dalam kisah ini, suka untuk aku mengulas mengenai sikap atau pecakapan polis yang beretika dan berhemah. Dalam kisah yang telah aku kemukakan sebelum ini banyak menyentuh mengenai budaya masyarakat yang tidak beradab semasa bercakap, tetapi kali ini aku ingin  berkongsi cerita mengenai sikap polis yang bercakap dengan penuh berhemah. Ceritanya bermula sewaktu aku dalam perjalanan pulang ke kampung halaman di Kelantan. Semasa aku melalui jalan Batang Kali aku ditahan oleh polis yang mengadakan sekatan. Polis tersebut bertanya aku hendak ke mana dan aku menjawab hendak pulang ke kampung. Kemudian dia memesan kepada aku agar memandu kereta dengan berhati-hati dan meminta lesen daripada aku. Setelah selesai dia sekali lagi memesan kepada aku agar memandu dengan berhati-hati dan semoga selamat sampai ke kampung. Dalam hati aku tidak henti-henti memuji sikap polis itu yang amat baik dan berhemah dalam menjalankan tugasannya.



ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)

 

Dalam konteks ini, berdasarkan peristiwa yang aku lalui itu jelaslah menunjukkan sikap polis itu yang penuh beretika dan berhemah dalam menjalankan tugasnya. Sikap seperti inilah yang harus ada dalam diri setiap pekerja agar pekerjaan mereka diberkati. Skap polis tersebut berbeza dengan segelintir sikap polis lain yang tidak beradap semasa bercakap dengan orang awam. Dalam konteks ini, walau sebesar mana sekalipun pangkat kita tetapi sebagai makhluk ciptaan Allah kita tetap sama. Sekian..

No comments:

Post a Comment