sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Wednesday, March 9, 2011

~PENGGUNAAN KATA KERJA YANG SALAH ATAU TIDAK KENA PADA TEMPATNYA~

KISAH KETUJUH
Lokasi :- Di Rumah Aku Di Kampung

Assalamualaikum....
Dalam meluahkan rasa hati berdasarkan pengamatan aku dalam situasi ketujuh ini ialah suka untuk aku meceritakan dialog antara aku dengan ibu aku. Dialognya seperti di bawah:-
                                 Ibu  : Macam mana tak kering bibir tu, dah kurang makan air.
                                 Aku : Buka makan la Ma tapi minum.
Ibu aku sering menyebut makan apabila ingin menyatakan minum air.
ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
Berdasarkan situasi di atas jelaslah menunjukkan sikap sesetenggah masyarakat yang bercakap mengikut keselesaan tanpa mengira bahasa yang digunakan betul atau salah. Biasanya sesetenggah masyarakat yang lebih berumur akan menggunakan bahasa mengikut keselesaan mereka untuk menyebut. Asalkan maksud yang ingin disampaikan dapat difahami oleh orang lain. Namun begitu, jika terdapat penggunaan bahasa yang salah di sekeliling kita maka menjadi tanggungjawab kita untuk menegur dan memperbetulkan kesalahan itu. Jika kita tidak menegur mereka, secara langsung kita membenarkan mereka untuk menggunakan bahasa yang salah dan suatu hari nanti akan memberi kesan kepada penggunaan bahasa Melayu yang kita banggakan.

No comments:

Post a Comment