sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Tuesday, March 15, 2011

~APABILA DUA ORANG BERLAINAN DIALEK BERSEMBANG~

KISAH KEENAM BELAS

Lokasi :- Padang Tembak, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan 


Assalamualaikum....

Ceritanya bermula ketika aku dengan ibu aku keluar bersembang di depan rumah. Jiran aku bertanya kepada aku sama ada anak saudara aku tidur atau jaga. Dialognya seperti di bawah :-


                    Jiran    : Sofia tidur ke jaga tu? (jiran aku berasal daripada Perak)
                    Aku     : Bangun.
                    Jiran 2 : hahahhaa!! sorang tanya tidur ke jaga, sorang jawab bangun.


Aku turut ketawa juga dengan jiran-jiran aku yang lain.




ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
  

Dalam konteks ini, keadaan ini berlaku disebabkan aku sebagai orang yang berasal dari Kelantan memang sudah terbiasa menyebut bangun bagi mengambarkan seseorang itu sudah sedar dari tidur. Sebaliknya, jiran aku yang berasal dari Perak mungkin menggunakan dialek mereka iaitu 'jaga' untuk mengambarkan seseorang itu sudah sedar dari tidur. Dengan ini, berlakulah pertukaran dialek antara kami dan aku dapat mengetahui dialek Perak, manakala jiran aku pula dapat mengetahui dialek Kelantan.

No comments:

Post a Comment