sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Thursday, March 17, 2011

~KESALAHAN EJAAN~




KISAH KETIGA PULUH
Lokasi :- Di salah sebuah klinik
 
 

Assalamualaikum....
Dalam ulasan aku kali ini, suka untuk aku mengulas mengenai kesalahan ejaan yang kerap kali dilakukan oleh segelintir pemilik kedai ataupun syarikat. Dalam konteks ini, ketika aku mencari bahan untuk menyiapkan tugasan dalam blog ini, aku cuba mencari dalam internet. Aku terjumpa kesalahan ejaan 'klinik' seperti gambar di atas. Dengan ini telah mencetus idea untuk aku mengulas mengenai kesalahan ejaan yang telah dilakukan.


ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
  

Berdasarkan gambar di atas, jelas dapat kita lihat sikap segelintir masyarakat yang tidak peka terhadap kesalahan bahasa yang dilakukan. Ekoran sikap ambil mudah atau tidak peka terhadap kesalahan ejaan maka pemilik klinik tersebut telah melakukan kesalahan ejaan klinik iaitu dengan mengeja 'kelinik'. Perkara ini tidak sepatutnya terjadi kerana sebagai seorang doktor amat mustahil tidak pandai untuk mengeja klinik. Bagi pendapat aku, perkara ini berlaku kerana sikap ambil mudah pemilik klinik tersebut. Dalam konteks ini, bukan sahaja pemilik klinik ini, bahkan ramai pemilik kedai atau syarikat yang kerap kali melakukan kesilapan seperti ini. Sekian...

No comments:

Post a Comment