sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Friday, March 18, 2011

~BIADAP ATAU TIDAK DIAJAR?~




KISAH KEEMPAT PULUH
Lokasi :-  Di salah sebuah sekolah
 

Assalamualaikum....
Dalam menempuh kehidupan aku terdedah dengan pelabagai ragam manusia. Dengan ini, aku ingin berkongsi cerita mengenai peristiwa yang terjadi didepan mata aku semasa aku mengunjungi salah sebuah sekolah. Semasa aku makan di kantin, aku memerhati gelagat para pelajar yang leka menjamu selera sambil berbual dengan rakan-rakannya. Tiba-tiba mata aku terpandang seorang pelajar perempuan melemparkan pinggannya ke dalam tong sampah melalui tempat duduknya. Walaupun pinggan itu masuk ke dalam tong sampah tetapi sisa-sisa nasi yang terdapat dalam pinggan tersebut habis bertaburan. Dengan ini secara langsung memberi ruang kepada aku untuk mengulas sikap pelajar yang semakin menjadi-jadi.


ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
 

Dalam konteks ini, jelas menunjukkan yang pelajar perempuan itu tidak beradap. Sikap pelajar itu mungkin disebabkan tidak diajar ataupun memang perangainya sedemikian rupa. Jika sikap ini tidak dibendung, pelajar seperti inilah yang akan bermasalah nanti kerana dalam dirinya tiada sifat malu untuk melakukan sesuatu yang dilarang dan tidak baik sama sekali. Bagi pendapat aku, pelajar seperti inilah yang harus diberi perhatian yang lebih dan cuba mendalami perasaan mereka. Dalam situasi seperti inilah guru kaunseling memainkan peranan penting untuk mengubah mereka. Sekian.

No comments:

Post a Comment