sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Wednesday, March 16, 2011

~MELAYU MENJADI CINA~

KISAH KEDUA PULUH SATU

Lokasi :- Kota Bharu, Kelantan
 


Assalamualaikum....
Dalam kisah kedua puluh satu ini, suka untuk aku berkongsi cerita mengenai orang Melayu yang terikut-ikut dengan pelat Cina semasa bercakap dengan orang Cina. Kisah ini bermula sewaktu aku singgah di pasar Kota Bharu bersama ibu aku. Semasa kami berjalan, secara tidak sengaja aku mendengar perbualan seorang lelaki Melayu dibelakang aku yang bercakap dengan rakannya yang berbangsa Cina. Dialognya seperti di bawah:-


         Orang Melayu: Ah Wong aa, bila lu mau datang lumah gua?



ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
 

Dalam konteks ini, jelas menggambarkan orang Melayu tersebut terikut-ikut dengan pelat orang Cina itu apabila bercakap dalam bahasa Melayu. Keadaan ini, sepatutnya dielakkan kerana sikap orang Melayu itu akan mendorong orang Cina itu untuk terus bercakap dengan telornya apabila bercakap dalam bahasa Melayu. Sikap orang Melayu tersebut tidak membantu orang Cina memperbetulkan gaya percakapannya atau orang Cina tersebut tidak dapat belajar sebutan bahasa Melayu yang betul. Sekian...

No comments:

Post a Comment