sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Thursday, March 17, 2011

~CAKAP SIANG PANDANG-PANDANG, CAKAP MALAM DENGAR-DENGAR~


Dalam konteks ini, kita haruslah menjaga percakapan kita walau di mana sahaja kita berada. Hal ini demikian kerana, lif bukan sahaja menjadi kegunaan kita seorang tetapi untuk semua. Oleh itu, bagi pendapat aku tidak wajar perempuan itu bercakap seperti itu kerana menggambarkan dirinya seorang yang bersikap buruk dan tidak tahu menjaga hati orang sekeliling. Sekian..

 
KISAH KETIGA PULUH TUJUH
Lokasi :- Di dalam lif
 
 

Assalamualaikum....
Aku ingin menceritakan sikap sesetenggah masyarakat yang bercakap tidak menjaga hati orang sekelilingnya. Bersesuaian dengan tajuk yang aku berikan cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar yang bermaksud berhati-hati semasa bercakap dengan orang kerana percakapan yang sembarangan boleh membawa akibat yang buruk. Dalam konteks ini, semasa aku menaili lif aku mendengar seorang perempuan yang agak becok mulutnya berkata seperti di bawah:-

               Busuknya, bau apa ni, kau ada beli ikan ke wei. ee busuk!"

Terdetik dalam hati aku mengatakan perempuan itu teruk. Aku juga turut berbau ikan seperti dia tetapi tidak pula aku berkata seperti itu. Hal ini demikian kerana, dalam lif itu ada seorang perempuan yang membawa bekas, mungkin di dalam bekas itu terdapat ikan.

ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
 
 

No comments:

Post a Comment