sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Thursday, March 17, 2011

~JAGALAH PERCAKAPAN ANDA~

KISAH KETIGA PULUH EMPAT
Lokasi :- Salah sebuah UNIKL.
 
 

Assalamualaikum....
Semasa aku berkunjung ke salah sebuah IPTS secara tidak lansung aku telah mendapat satu isu untuk aku kongsikan dalam blog ini. Ceritanya bermula semasa aku pergi berjumpa dengan sepupu aku dan semasa kami berbual sepupu aku meluahkan ketidakpuasan hatinya terhadap pengawal keselamatan di tempatnya. Sepupu aku menceritakan pengawal keselamatan di tempatnya ada yang tidak beradap. Dia pernah bergaduh dengan pengawal keselamatan di tempatnya kerana tidak tahan dengan sikap pengawal keselamatan itu. Menurut cerita sepupu aku, pengawal keselamatan itu bercakap kasar dengannya. Dialog semasa mereka bercakap lebih kurang seperti di bawah:-

               Sepupu aku:- Pak Cik cakap apa tadi dekat kawan saya?
               Pengawal keselamatan :- Kau nak suruh aku cakap berapa kali..!!
                                                               (Dengan muka masam mencuka)

Keadaan ini berlaku kerana sepupu aku tergesa-gesa keluar dan lupa untuk menyerahkan kad pelepasan kerana ada hal kecemasan berlaku. Pengawal keselamatan itu pula memesan kepada kawan sepupu aku supaya cakap kepada sepupu aku jangan ikut kepala dia saja.



ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
 

Dalam konteks ini, sesuatu masalah itu tidak akan berlaku jika kita berbudi bahasa apabila bercakap dengan seseorang. Namun begitu, jika kita tidak beradap dengan seseorang maka akan timbullah salah faham dan pergaduhan. Sepatutnya, pengawal keselamatan itu haruslah bercakap dengan nada yang perlahan dan bukan meninggikan suara hingga menaikkan darah orang yang mendengarnya. Sikap ini bukan untuk menyelesaikan masalah tetapi hanya menambahkan masalah. Sekian..

No comments:

Post a Comment