sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Friday, March 18, 2011

~LAPAR NAK G?????~


KISAH KETIGA PULUH SEMBILAN
Lokasi :- Kolej Harun Aminurrashid (KHAR)
 
 

Assalamualaikum....
Dalam kisah ketiga puluh sembilan ini, aku akan mengulas mengenai dialek yang digunakan oleh budak Kelantan. Malah aku sendiri juga pernah menggunakannya. Baiklah aku akan memberi contoh dalam bentuk perbualan antara dua rakan aku yang kedua-duanya berasal daripada Kelantan. Dialognya seperti di bawah:-

                   Rakan 2: Baso aku, napok sangat kito lapar nak ikut.
                         Rakan 1: Eh mu nok g ko deknu?

Dalam konteks ini, aku tertarik untuk mengulas mengenai perkataan lapar yang digunakan oleh rakan aku itu.


ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)

Menurut Kamus Dewan, perkataan lapar adalah berasa hendak makan kerana perut kosong. Namun begitu, dalam dialek Kelantan berlaku perbezaan sedikit. Mereka menggunakan perkataan lapar untuk menggambarkan situasi atau keadaan seseorang yang terlampau atau teringin untuk pergi ke sesuatu tempat. Contohnya seperti ayat di atas. Oleh itu, perkataan lapar mengikut dialek Kelantan digunakan mengikut situasi yang dialami. Sekian..

No comments:

Post a Comment