sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Thursday, March 17, 2011

~MELATAH SENGAJA ATAU TIDAK SENGAJA?~




KISAH KETIGA PULUH DUA
Lokasi :- Di perhentian bas
 
 

Assalamualaikum....
Semasa aku bersama rakan aku menunggu bas untuk balik ke Tanjung Malim terjadi satu peristiwa yang menarik perhatian aku. Ceritanya bermula apabila seorang lelaki bersama dua rakannya berjalan di depan aku dan tiba-tiba lelaki itu terjatuh dalam lubang. Namun begitu, bukan peristiwa lelaki itu jatuh dalam lubang menjadi isu tetapi semasa lelaki itu jatuh mulutnya turut serta sepantas kilat menjebut "mak kau gila babi". Dalam situasi seperti ini adakah lelaki itu melatah atau memang dia berniat untuk berkata seperti itu sedangkan pada waktu itu orang ramai disekitarnya.



ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
 

Berdasarkan peristiwa di atas, bagi pendapat aku sama ada lelaki itu melatah atau sengaja ingin berkata seperti itu kedua-duanya tidak wajar untuk dia berkata seperti itu. Hal ini demikian kerana, ayat yang keluar dari mulutnya amat sensitif dan melambangkan sikapnya yang tidak menjaga adab semasa bercakap. Sepatutnya, jika lelaki itu hendak melatah sekalipun, haruslah cuba untuk menyebut perkara-perkara elok seperti "Ya Allah", "Masyaalah" dan sebagainya yang sedap didengar. Hal ini disebabkan, melatah adalah kebiasaan jadi cuba kita membiasakan diri untuk menyebut perkara-perkara yang baik. Apabila kita menyebut perkara yang baik secara langsung kita menjaga percakapan kita agar tidak menjadi tidak beradab. Sekian..

No comments:

Post a Comment