sesuAtu itu tDk akN dataNg kaLau tiDak dicaRi, naMun kadaNg-kadaNg hadiR taNpa kita duGa..aNugeRah

Thursday, March 17, 2011

~BAHASA APAKAH INI?~

KISAH KETIGA PULUH ENAM
Berdasarkan kisah di atas jelas menunjukkan kawan teman sebilik aku bercakap bahasa Melayu tetapi diselang-seli dengan bahasa Inggeris. Dalam konteks ini, bukan sahaja kwan teman sebilik aku bahakan ramai lagi orang lain yang bercakap seperti itu. Bahasa yang digunakan itu ialah bahasa campur ibarat ABC iaitu ais batu campur. Namun begitu, bahasa yang digunakan bagi pendapat aku adalah salah. Jika hendak bercakap dalam bahsa Inggeris haruslah menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dan jika ingin bercakap dalam bahasa Melayu maka bercakaplah dalam bahasa Melayu sepenuhnya dan sebetulnya. Sekian..
Lokasi :- Kolej Harun Aminurrashid (KHAR)
 
 

Assalamualaikum....
Dua hari lepas ada seorang kawan teman sebilik aku datang ke rumah kami. Aku mendengar mereka bersembang. Contoh dialaog mereka bersembang adalah seperti di bawah:-

                Teman sebilik aku : wei macam mana ni aku nak buat, tak pandai la.
                 Kawan teman sebilik aku: Ala.. Aku rasa better kau buat macam tu la.

Secara langsung aku teringat tugasan aku untuk menulis blog lalu aku mengambil isu ini untuk aku ulaskan.



ULASAN (LUAHAN SUARA HATI)
 

No comments:

Post a Comment